Suomi-Tikas Oy
— Tukevasti jalat irti maasta

Alumiini materiaalina

Kaikki omaa tuotantoamme olevat tikkaat, tasot ja pukit valmistetaan alumiinista, joka on säänkestävä sekä kevyt materiaali.

Alumiini historiassa

Antiikin kreikkalaiset ja roomalaiset käyttivät lääkinnässä, sekä muun muassa nahkojen parkitsemisessa alunaa. Aluna on alumiinin suola, jossa on alumiinia ja kaliumia. Alunaa on käytetty myös parranajon yhteydessä syntyneiden pikkuhaavojen hoidossa.

Alunasta alumiiniksi

Vasta vuonna 1824 Tanskassa valmistettiin ensimmäistä kertaa puhdasta alumiinimetallia. Alumiini esiintyy luonnossa ainoastaan yhdisteinä, joten vasta 1800-luvulla elektrolyysin keksiminen mahdollisti alumiinin eristämisen vapaana alkuaineena.

Rubiini ja safiiri ovat värjäytynyttä alumiinioksidia ja alumiini onkin ollut 1800-luvulla arvokkaampaa kuin kulta.

 Alumiini luonnossa

Alumiini on maailman toiseksi yleisin alkuaine hapen ja piin jälkeen. Noin 8 % maankuoresta on alumiinia.

Alumiinia saadaan nykyään lähinnä bauksiitista, eli bauksiittisavesta rikastamalla. Alumiini kerätään talteen jo maan pintakerroksista, joten lähes kaikki maa-aines jää paikoilleen.  Alumiinia rikastuu paljon bauksiittisaveen erityisesti trooppisilla alueilla, maan rapautumisen johdosta.

Bauksiittisavi rikastetaan alumiinioksidiksi. Bauksiitissa on noin 25 % alumiinioksidia, josta valmistetaan primääriä alumiinimetallia liuottamalla se ensin mineraalikylpyyn ja hajottamalla sitten sähkövirralla alumiiniksi ja hapeksi. Alumiinia käytetään erilaisina seoksina, joiden lujuusominaisuusiin vaikuttavat muun muassa piin ja magnesiumin pitoisuudet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Alumiini päätyy hyvin kiertoon

Alumiini on hyvin kierrätetty ja kierrätystä kestävä materiaali. Noin kolme neljäsosaa alumiinista palautuu kierrätyksen kautta uudelleen käyttöön. Kierrätysalumiinisen alumiiniharkon valmistusprosessi vie vain noin 5 % siitä energiamäärästä, joka kuluisi primäärialumiinin louhimisen ja valmistamiseen.

Alumiini voidaan kierrättää 100 %.

 

 

 

 

 

 

 

 

Miksi juuri alumiini?

Alumiini on kevyttä ja painaa vain noin kolmasosan teräksen painosta. Siksi sitä käytetään erityisesti lentokoneissa, autoissa, veneissä, laivoissa, rakennuksissa ja tikkaissa. Alumiini on materiaalina tiivistä. Hiuksenhieno alumiinifolio pitää ruoan aromit ja tuoksut tehokkaasti sisällään. Lisäksi alumiinia käytetään mm. sairaalavälineiden sekä lääkkeiden steriileissä paikkauksissa.

Alumiini muodostaa luontaisesti pintaansa suojaavan oksidikerroksen, joka suojaa tehokkaasti alumiinin pintaa. Oksidikerros muodostuu myös ajan myötä tulevien naarmujen päälle, eli voidaan sanoa alumiinin korjaavan itse itseään.

Alumiini on ulkonakin huoltovapaa materiaali. Kuivassa ilmassa alumiinin luonnollinen oksidoituminen on hidasta ja muodostuva oksidikerros on ohut. Kostea ilma ja erityisesti alumiinista valmistetun tuotteen väleihin ”muhimaan” jäänyt kosteus nopeuttaa oksidipinnan muodostumista ja tekee siitä kaksikerroksisen. Kerrostuneen pinnan alempi kerros (estekerros) on kovaa ja suojaavaa alumiinioksidia ja ylempi kerros (peitekerros) kiteistä ja vaaleaa alumiinihydroksidia. Tämä ei kuitenkaan vähennä alumiinin kestävyyttä, vaan on ainoastaan kosmeettinen haitta. Mikäli tämä luonnollinen hapettuminen halutaan estää, voidaan alumiini pintakäsitellä anodisoimalla, joka tekee alumiinin pintaan lasimaisen pinnoitteen, joka sekin on oksidia, tai pulverimaalaamalla.

Alumiini on helposti muokattavaa. Sitä voidaan leikata, pursottaa, hitsata, työstää lastuamalla sekä liimata. Alumiinin hitsauksen tekee vaativaksi se, että kova oksidipinta sulaa 1200 asteessa. Taitamaton hitsaaja saa aikaan vain reikiä, koska oksidikerroksen alla oleva alumiini sulaa jo oksidikerrosta lämmitettäessä.

Alumiini sulaa 650 asteessa ja pursotettavaan, pehmeään muotoon se saadaan hieman alle 500 asteessa. Alumiinia voidaan turvallisesti käyttää myös lentokoneissa, sillä sen lujuudelle ei tapahdu mitään -50 asteenkaan pakkasessa. Lämpölaajeneminen tosin täytyy ottaa tarkasti huomioon suunnittelussa. Yliäänikone Concorden pituus kasvoi lähes puoli metriä, sen lentäessä äänennopeudella, koska kitka lämmitti sen runkoa.

Tästä verrattomasta materiaalista valmistuu suurin osa tikas-, pukki- ja huoltotasoratkaisuistamme. Kun tähän yhdistetään useamman vuosikymmenen tietotaito, ovat valmistamamme tuotteet kestäviä, kevyitä ja suunniteltu sekä valmistettu moniin eri käyttötarkoituksiin.